"We maken de dag makkelijker en beter voor onze cliënten én het personeel"

Zorg van hogere kwaliteit met een lager budget. Tot die conclusie kwam de gemeente Odense, waar Sekoia op grote schaal in alle woonzorgcentra is geïmplementeerd.

In 2013 evalueerde de gemeenteraad van Odense – de op twee na grootste stad van Denemarken – de omstandigheden in alle gemeentelijke woonzorgcentra. De conclusie was duidelijk: het zorgpersoneel was vaak overwerkt en was te veel tijd kwijt aan administratieve taken, waardoor er minder tijd overbleef voor het contact met en de verzorging van cliënten. Om de zorgverlening te kunnen verbeteren en tegelijkertijd de uitgaven terug te dringen, besloot de gemeenteraad om te investeren in digitale technologie en daarvoor met Sekoia in zee te gaan.

Overzicht en voordelen

Direct na de implementatie van Sekoia ervaren de woonzorgcentra al voordelen. Revalidatiemanager Heidi Tange vertelt dat de zorgverleners nu dankzij Sekoia een beheersbare werkdruk hebben en minder tijd aan verslaglegging besteden. Dat heeft geleid tot minder incidenten, minder medicatiefouten en een beter overzicht voor het management.

"Onze zorgmedewerkers kunnen nu gemakkelijk zien waar ze nodig zijn en welke cliënten hulp nodig hebben, bv. als de medicatieronde vertraging heeft opgelopen of een cliënt een afspraak heeft. Ze kunnen ook op andere afdelingen inspringen, vooral rondom de overdracht."

All-in-one

De druk op de gezondheidszorg zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Door de vergrijzing zal een steeds groter aantal mensen uitgebreide en persoonlijke zorg nodig hebben. Er is nieuwe technologie nodig en de zorgverlening moet efficiënter worden om de toenemende vraag aan te kunnen en tegelijkertijd doeltreffend en persoonsgericht te blijven.

"Dit zijn de uitdagingen waar we ons in Odense op richten; Gezien de huidige budgettaire beperkingen zoeken we oplossingen die de zorgkwaliteit verbeteren en financiële besparingen opleveren", zegt gemeenteraadslid Brian Skov Nielsen.

"Met dit nieuwe systeem verloopt de dag beter voor de cliënten en ons personeel. Dankzij het systeem verloopt de overdracht een stuk vlotter omdat het nieuwe team gemakkelijk het dossier van een cliënt kan inzien om te bepalen welke zorg hij of zij al heeft gekregen en om de activiteiten van de dag af te stemmen op de individuele behoeften van elke cliënt. Dat leidt niet alleen tot duidelijke financiële besparingen omdat zorgverleners efficiënter worden ingezet, maar iedereen in het centrum is ook veel tevredener."

"Sekoia helpt ons om cliënten en zorgverleners een aangenamere dag te bezorgen en tegelijkertijd de zorg te verbeteren. We hebben hiermee in één jaar tijd al meer dan 1,3 miljoen euro bespaard in onze 26 woonzorgcentra."

Gemeenteraadslid Brian Skov Nielsen, gemeente Odense

Belangrijkste feiten

  • Sekoia wordt nu gebruikt in alle 26 gemeentelijke woonzorgcentra in Odense
  • Meer dan 2.500 zorgverleners gebruiken Sekoia dagelijks
  • De gemeente Odense schat dat er sinds de implementatie van Sekoia jaarlijks 1,3 miljoen euro wordt bespaard terwijl de zorgkwaliteit alleen maar verbeterd is.
Sekoia   /   2 Eastbourne Terrace   /   London W2 6LG   /   contact@sekoia-care.co.uk   /   Bel 07713 462853 Sekoia
2 Eastbourne Terrace   /   London W2 6LG
contact@sekoia-care.co.uk   /   Bel 07713 462853
Sekoia
2 Eastbourne Terrace
London W2 6LG
contact@sekoia-care.co.uk
Bel 07713 462853