"Sekoia heeft ons een compleet ander perspectief geboden dat voor een veiligere en effectievere dagelijkse zorgverlening heeft gezorgd."

In 2015 trok het woonzorgcentrum Elmelunden een streep door lange lijsten en gemeenschappelijke agenda's met de introductie van nieuwe technologie. Met Sekoia als digitaal archiveringssysteem ging het woonzorgcentrum de strijd aan met fouten en onnauwkeurigheden.

Welkom bij het woonzorgcentrum Elmelunden in de gemeente Holbæk. Een nieuw woonzorgcentrum met bekende uitdagingen: 70 personen met dementie die intensieve zorg vereisen, vijf groepen voor begeleid wonen en medewerkers die worstelen om zo veel mogelijk tijd aan de cliënten te kunnen besteden.

 

Alle gegevens op één plek

Sekoia werd in de slaapkamer van alle 70 cliënten geïnstalleerd en daarnaast werden er twee gemeenschappelijke touchscreens voor elk van de vijf groepen voorbegeleid wonen geïnstalleerd. Sekoia heeft opmerkelijke resultaten opgeleverd, zegt maatschappelijk werker en zorgverlener Charlotte Jensen:

"Vroeger stond de agenda van elke afdeling bol van de aantekeningen en opmerkingen. Andere gegevens werden dan weer ingevoerd in de computer en daarom moesten we op verschillende plekken kijken. Nu zijn alle gegevens in één systeem samengebracht en de schermen helpen ons om de dagelijkse zorg voor elke cliënt bij te houden. Onze dagen verlopen veel gestructureerder, het personeel wordt tijdens de dienst veel beter ingezet en er is nu meer tijd voor het ondersteunen van cliënten, tijd die we vroeger kwijt waren aan het invullen (of vinden!) van formulieren."

Charlotte heeft ook gemerkt dat dankzij Sekoia de overdracht veel sneller en nauwkeuriger verloopt, en dat tijdelijk personeel sneller over de nodige informatie over elke cliënt beschikt.

"Vóór Sekoia moesten we het papieren dossier van elke individuele cliënt met de nieuwe medewerker doornemen. Nu geven we alleen uitleg over Sekoia en de diverse schermen op de afdeling, waarna ze zelf heel eenvoudig alle noodzakelijke informatie voor elke cliënt kunnen inzien."

"Bij de overdracht kunnen medewerkers met Sekoia snel achterhalen hoe de dag voor elke cliënt tot zover verlopen is: hun humeur, voedsel- en vochtinname, medicatie en informatie over persoonlijke zorg. Dat geeft iedereen de vrijheid om snel aan het werk te gaan met de informatie die nodig is om de zorg voor de cliënten naadloos over te nemen."

Geen technologievrees dankzij gebruiksvriendelijkheid

Het belangrijkste kenmerk van Sekoia is de gebruiksvriendelijkheid. Het uitgangspunt bij het ontwerp van Sekoia was het optimaal inzetten van de touchscreentechnologie. Zo kan elke zorgverlener dankzij de intuïtieve gebruikersinterface snel en eenvoudig verslagleggingstaken uitvoeren of de medische dossiers van cliënten inzien.

Of zoals Charlotte zegt: "Veel mensen zijn huiverig voor technologie, vooral mijn oudere, meer ervaren zorgverleners die altijd papieren dossiers hebben bijgehouden. Maar Sekoia is zo makkelijk onder de knie te krijgen. Het gaat gewoon vanzelf doordat het zo intuïtief is. Nu wordt het met plezier door mijn hele zorgteam gebruikt. Ik denk niet dat ze nog zonder zouden kunnen!"

Sekoia is echter niet alleen gebruiksvriendelijk, maar stelt zorgverleners ook in staat om meer tijd aan cliënten te besteden en een meer persoonlijke zorg te bieden, wat uiteindelijk de reden is waarom ze in de zorg wilden werken.  

"Ik ben er nu gerust op dat de cliënten altijd de juiste zorg krijgen, ook als ik er niet ben. Ik hoef niet meer over elke cliënt uit te leggen dat hij of zij nog geen eten heeft gehad, in bad of naar de fysio moet. Sekoia doet dat voor mij, zodat ik al deze informatie gemakkelijk op één plek terugvindt. En als ik naar een andere afdeling ga, weet ik precies wat ik moet doen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat we niet meer met elkaar praten," zegt Charlotte lachend.

"Ik ben er nu gerust op dat de cliënten altijd de juiste zorg krijgen, ook als ik er niet ben."

Maatschappelijk werker Charlotte Jensen

Belangrijkste feiten

  • Elmelunden bestaat uit vijf afdelingen waarin zorg wordt geboden aan 70 cliënten met dementie en zorgbehoeften
  • Alle 70 slaapkamers zijn uitgerust met een Sekoia-scherm. Elke gezamenlijke ruimte beschikt over twee gemeenschappelijke schermen.
  • De populairste functies van Sekoia zijn het bijwerken van het dagelijkse zorgdossier van cliënten, het inzien van de persoonlijke agenda van cliënten en het bestellen van zorgproducten.
  • Cliënten gebruiken Sekoia regelmatig om de televisiegids te lezen, radio te luisteren of om foto's te bekijken die door familieleden zijn opgeslagen.
  • Sekoia werd in september 2015 geïmplementeerd en is volledig geïntegreerd in alle aspecten van de zorgverlening.
Sekoia   /   2 Eastbourne Terrace   /   London W2 6LG   /   contact@sekoia-care.co.uk   /   Bel 07713 462853 Sekoia
2 Eastbourne Terrace   /   London W2 6LG
contact@sekoia-care.co.uk   /   Bel 07713 462853
Sekoia
2 Eastbourne Terrace
London W2 6LG
contact@sekoia-care.co.uk
Bel 07713 462853