3 zorgen
over digitalisering

De aantrekkingskracht van digitalisering is groter dan ooit en de zorgsector verschilt daarin niet van andere sectoren. Wij constateren dat er binnen de zorgsector een groeiende belangstelling is voor digitale apparaten en diensten. Als gevolg van de grote demografische druk en de vele bezuinigingen zien we een grotere vraag naar efficiëntie. Het digitaliseringsproces wordt dan ook door velen gezien als een deel van het antwoord op de sociale initiatieven van de toekomst.

Vindt u het echter lastig om u voor te stellen wat technologie en digitalisering voor een woonzorgcentrum kan betekenen? Denkt u dat al die focus op efficiëntie, verbeteringen en bezuinigingen de aandacht wegneemt van dat wat er het meeste toe doet?

Digitalisering en technologie hebben enkel zin als ze mensen helpen. Door te helpen met de zorg, zodat bijvoorbeeld mensen met een beperking onafhankelijker worden en een betere kwaliteit van leven krijgen. Technologie kan het zorgpersoneel ook helpen om een professionele inspanning te leveren waarop iedereen trots kan zijn.

Probleemoplossend in ons dagelijks leven
Technologie helpt problemen oplossen in ons dagelijks leven. Problemen die op een andere manier, met nieuwe werkwijzen en hulpmiddelen, kunnen worden opgelost. Deze combinatie maakt het verschil en leidt tot een efficiëntere en hoogwaardige zorgverlening, zodat zorgverleners deze demografische uitdaging met minder handen en meer cliënten in de woonzorgcentra kunnen aangaan.

Technologie is een ruim begrip dat verschillende soorten oplossingen voor de zorgsector omvat. Zo kan het gaan om speciaal ontwikkelde technologieën voor één specifieke doelgroep, zoals mensen met dementie, of om een nieuwe generatie apparaten met nieuwe en verbeterde functionaliteit. Daarnaast omvat technologie ook hulpmiddelen die bedoeld zijn om tijd die voor niemand meerwaarde oplevert, te minimaliseren en de tijd die wel iets toevoegt, juist te maximaliseren.

Dat kan op meerdere manieren en met behulp van verschillende technologieën worden verwezenlijkt. Denk bijvoorbeeld aan technologieën die de administratieve taken overnemen of helpen bij de dagelijkse planning van de werkstructuur.

3 overheersende zorgen over digitalisering in de zorgsector
Het woord digitalisering roept bij velen angst op en mensen begrijpen vaak niet waarom alles plotseling moet worden geoptimaliseerd en online moet gebeuren. Hetzelfde geldt voor de digitalisering van werkprocessen en er zijn dan ook veel voor- en nadelen. Hieronder volgen 3 zorgen/mythen over technologie voor de zorgsector die kunnen worden weggenomen/ontkracht:

Zorg 1. "Het is te moeilijk om te leren en te gebruiken"
Als u het woord digitalisering hoort, denkt u dan: Nee dankje, voor mij niet. Misschien wel omdat u niet zo'n technologie-expert bent en omdat u bang bent dat u of één van uw collega's moeite zal hebben om het bij te houden?

Dat is nergens voor nodig. De huidige technologieën zijn ontstaan in het tijdperk waarin de gebruiker centraal staat. Ze moeten gebruiksvriendelijk zijn en mogen geen jaren van opleiding of training vergen. Kijk maar naar kinderen die tegenwoordig 'gewoon zo maar' uit de voeten kunnen met smartphones en tablets. Dat komt omdat het design gebruikersvriendelijk en vaak vanzelfsprekend is. Hetzelfde geldt voor goede technologieën voor woonzorgcentra. Ze vereisen geen genie, maar gewoon iemand met een paar handen.

Verder is implementatie hét sleutelwoord. Het belangrijkste is immers niet de technologie op zich, maar de mogelijkheden die ze de gebruiker biedt. Het is voor een organisatie hard werken om een nieuwe werkwijze te implementeren. Daarom is een goed implementatieplan ook altijd op verandermanagement gebaseerd.

Lees hier meer: 8 stappen bij het overschakelen naar papierloos werken

Zorg 2. "Wat als er kostbare gegevens verloren gaan?"
Denkt u dat systeemstoringen en gegevensbeveiliging de invoering van nieuwe technologieën in de weg staan? Maakt u zich geen zorgen. Veel mensen vinden dat. Maar vergeet niet dat de meeste nieuwe technologieën zijn ontstaan in een tijdperk waarin cloudcomputing kan helpen om een nieuw en beter proces te creëren voor klanten en gebruikers; ook op het gebied van gegevensbeveiliging.

U kunt zich eerst afvragen of een verschuiving naar digitale technologieën misschien een stap vooruit zou betekenen. Als u al die documenten niet langer in een archiefkast of op servers in de kelder hoeft te bewaren, ontstaat er ongekende flexibiliteit en kunt u veel bezuinigen op uw gegevensopslag. Bovendien hebben de grote spelers op de markt die de grootste datacenters beheren (bv. Microsoft), een enorme voorsprong op lokale oplossingen als het gaat over beveiliging tegen ongeautoriseerde toegang en virussen en bieden zij zeer degelijke redundantie- en back-upsystemen.

Zorg 3. "Het loont niet de moeite"
Bent u bang dat de kosten van de overstap naar digitaal werken te hoog zijn en dat de technologie niet aan uw verwachtingen voldoet of het beloofde resultaat zal opleveren? Toen technologie en digitalisering voor het eerst als concept werden aanvaard, waren de verwachtingen hooggespannen. Bij die verwachtingen worden nu echter kanttekeningen geplaatst, omdat sommige projecten weinig rendabel zijn gebleken. Het is duidelijk dat de zaak vanuit meerdere invalshoeken moet worden bekeken. Wat is bijvoorbeeld het doel van de specifieke technologie? Welke resultaten wilt u bereiken? En wat wijzen eerdere resultaten op uw werkterrein uit?

Wanneer u dieper op deze aspecten ingaat, zult u merken dat nieuwe technologieën pas werken met een sterk beheer en glasheldere uitgangspunten. Zodra die er zijn, kunt u de kwaliteit en voordelen van de technologieën gemakkelijker meten.

Binnen alle sectoren is gebleken dat één enkele aanpak niet per se geld bespaart, de efficiëntie verhoogt of de informatie op de best mogelijke manier beveiligt. Een conclusie die eigenlijk die voor de meeste oplossingen geldt.

Technologie en digitalisering in de zorgsector omvat alle soorten technologieën die gebruikers en de organisatie kunnen ondersteunen bij hun inspanningen om een betere zorg te kunnen leveren. Wij zijn ervan overtuigd dat de zorgsector beter gebruik moet maken van de beschikbare middelen en dat kan onder meer worden bereikt met nieuwe technologieën en hulpmiddelen.

Klik hier om te zien hoe 3 Deense woonzorgcentra hun werkprocessen met succes konden verbeteren door middel van digitalisering.

8 essentiële stappen
op weg naar papierloos werken

Door de druk op de zorgsector lopen sommige organisaties tegen hun grenzen aan. Deze transformatie omvat ook digitalisering en nieuwe hulpmiddelen om de efficiëntie en zorgkwaliteit te verbeteren. We hebben 8 stappen uitgewerkt die van pas kunnen komen bij het overschakelen van papieren zorgbeheer naar een digitale oplossing.

31.08.2017   |   MEER LEZEN
3 zorgen
over digitalisering

De aantrekkingskracht van digitalisering is groter dan ooit en de zorgsector verschilt daarin niet van andere sectoren. Wij constateren dat er binnen de zorgsector een groeiende belangstelling is voor digitale apparaten en diensten. Als gevolg van de grote demografische druk en de vele bezuinigingen zien we een grotere vraag naar efficiëntie. Het digitaliseringsproces wordt dan ook door velen gezien als een deel van het antwoord op de sociale initiatieven van de toekomst.

17.08.2017   |   MEER LEZEN
Tablets helpen
incidenten terugdringen

Een woonzorgdorp in Denemarken heeft veel baat bij de digitale oplossing die werd ingevoerd om de efficiëntie te verhogen en het aantal incidenten te verlagen.

03.07.2017   |   MEER LEZEN
Sekoia   /   2 Eastbourne Terrace   /   London W2 6LG   /   contact@sekoia-care.co.uk   /   Bel 07713 462853 Sekoia
2 Eastbourne Terrace   /   London W2 6LG
contact@sekoia-care.co.uk   /   Bel 07713 462853
Sekoia
2 Eastbourne Terrace
London W2 6LG
contact@sekoia-care.co.uk
Bel 07713 462853